Pracownia
komputerowa Młodzieżowego Domu Kultury w Kielcach realizuje określone cele
edukacyjne i wychowawcze dostosowując się do potrzeb uczniów.
Specyfika
placówki wymaga odpowiedniego zaangażowania i realizacji programu, który
tylko w pewnym stopniu może nawiązywać do zagadnień realizowanych w szkole.
Dzieci i młodzież uzdolniona wymaga dużego zaangażowania merytorycznego i
pomocy w realizacji ich oczekiwań (wybiegających poza tematy omawiane w
szkole) – często na poziomie
akademickim. Kameralny charakter zajęć (6 osobowe grupy) umożliwiają
indywidualną pracę z uczniem. Nauka odbywa się w grupach początkujących i
zaawansowanych.
Grupy
początkujące:
Realizacja programu dotyczącego budowy, obsługi komputera oraz podstawowych programów użytkowych. Dla dzieci wyprzedzających program nauczania w szkole, które jeszcze nie realizowały tych tematów oraz dla tych, które mają trudność w ich zrozumieniu (grupy wyrównawcze).
W
przeważającej większości, program
oparty jest na kształceniu w językach programowania, projektowania stron
internetowych oraz obróbki grafiki komputerowej rastrowej i wektorowej - w
szczególności poznanie
technologii Flash.
Języki programowania które można poznać na zajęciach: TurboPascal, C, dBase, Clipper, SQL, Delphi, C++, MsVFoxPro.
Liczną
grupę stanowią dzieci i młodzież
pragnąca poznać ideę open source w alternatywnym do Windows
systemie operacyjnych Linux. W związku z szybkim postępem Internetu, małych
sieci lokalnych (osiedlowych) kształcimy młodzież w
konfiguracji systemu Linux – do zastosowań budowy i
administrowania serwerów sieciowych LAN i Routingu.
Budowa i rodzaje sieci, sposoby łączenia komputerów, typy kabli i ich przygotowanie.
Sztuczna
inteligencja – osiągnięcia i perspektywy. To tematy związane z rozwojem
algorytmów genetycznych i ewolucyjnych oraz układów neuronowych. Zapoznanie uczniów z
najprostszymi programami „Life” do symulacji rozwoju populacji organizmów
żywych. Dla zainteresowanych tym tematem omówienie bardziej złożonych
programów i projektów badawczych.
Kryptografia
i szyfrowanie danych (w ramach zagadnień poświęconych bezpieczeństwu w
sieci internetowej)
Rodzaje
algorytmów kryptograficznych (z kluczem symetrycznym, i z kluczem publicznym)
Omówienie
programu PGP oraz certyfikatu
oferowanego przez UNIZETO (certum.pl)
Wykonanie
programu komputerowego (w dowolnym języku programowania) realizujący algorytm
Diffie-Hellmana – wyjaśniający działanie klucza publicznego i uzgadniania
wspólnej tajemnicy.
Co
to jest podpis elektroniczny.
Niezależnie
od stopnia zaawansowania. Tematy omawiane w grupach, połączone z dyskusją.
bezpieczeństwo
i higiena pracy przy komputerze,
piractwo,
licencje komputerowe,
darmowe
programy, systemy operacyjne (jako alternatywa dla komercyjnego monopolu
największych firm informatycznych). Przedstawienie wykazu
darmowych, najpopularniejszych aplikacji typu freeware i public
domain.
gry
brutalne
W związku z szybkim rozwojem internetu:
zagrożenie
i deprawujące treści w sieci globalnej,
ochrona
własności intelektualnej, prawo autorskie,
projekty
badawcze w Internecie np. SetiHome. Udział użytkowników sieci w rozwoju
przedsięwzięć naukowych,
snobizm,
moda, emotikony :-) – powrót do pisma obrazkowego ?
ochrona
przed atakami z sieci, wirusy, robaki i in.,
”niechciana”
poczta (SPAM) – ochrona przed nachalną reklamą,
aukcje
internetowe – możliwości, zagrożenia, uwarunkowania prawne,
godne
polecenia serwisy internetowe, sposoby efektywnego wyszukiwania w
Internecie,